Visie en missie

Ieder kind komt met een bepaald levensdoel op aarde om zijn/haar eigen levensweg te ontdekken. Ieder kind verdient het om hun eigen “ik” te ontwikkelen. Te floreren op zijn of haar eigen manier en hierin geholpen en gestimuleerd te worden. Leergierigheid en intrinsieke motivatie is van nature aanwezig in ieder mens. Deze wordt geprikkeld door het aanbieden van een inspirerende, natuurlijke leef- en leeromgeving. Wij als volwassenen hebben de taak om het kind deze ruimte en tijd te geven, om de eigen leerweg en levensweg naar een gelukkig menszijn te vinden. 

Dinkelwijs bouwt onderwijs om het kind heen, door niet het systeem centraal te zetten, maar het kind! Dinkelwijs sluit het onderwijs aan bij de natuurlijke ontwikkeling van het kind. De weg van ieder kind is anders, omdat het op zijn eigen wijze en tempo ontwikkelt. Dat betekent dat er niet gewerkt wordt in jaargroepen. Geen jaargroepen betekent ook geen doublures, omdat het een persoonlijke ontwikkelingsreis is. De filosofie van Bernhard Lievegoed is hiervoor geraadpleegd. 

 

 

Op Dinkelwijs wordt naast het aanbod van de kernvakken ook thematisch en projectmatig gewerkt. Hierbij wordt de maatschappij zoveel mogelijk naar de kinderen toe gehaald en gaan de kinderen zoveel mogelijk de maatschappij in. Er is op Dinkelwijs aandacht voor het ontdekken van de talenten. Zowel binnen de creatieve vakken als de noodzakelijke kernvakken.

De school richt zich op zelfbewustzijn. Met aandacht voor het ontdekken van jezelf, de ander, de natuur en het bewust leven met oog voor de omgeving. Dit gebeurt door:

– Gezondheidsonderwijs
– Creativiteitsonderwijs
– Natuuronderwijs

 

 

Op Dinkelwijs heerst geen prestatiecultuur. Het wegnemen van de vele toetsen, verminderen prestatiedrang en faalangst. Doelen worden door de begeleider/ leerkracht in kaart gebracht en bijgehouden in een leerlingvolgsysteem. Daarnaast houden de kinderen met hun begeleiders/ leerkrachten een portfolio bij.

 


Kinderen kunnen vaardigheidsdiploma’s halen voor het zelfstandig mogen bedienen van bepaalde apparaten. Hebben ze deze behaald, dan kunnen ze nog doorgroeien tot expert. Dat betekent dat zij andere kinderen mogen leren hoe zij het apparaat op de juiste manier moeten bedienen.

Rol ouders

Ouders worden zoveel mogelijk betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. Zij kennen het kind het beste en weten wat hun kind interesseert en motiveert. De leerkracht weet wanneer het kind toe is aan nieuwe materie/onderwerpen. Deze stap wordt in samenspraak met de ouders genomen.

Iedere ouder kan iets betekenen voor Dinkelwijs! Ouders zal dan ook gevraagd worden om een dagdeel per drie weken bij verschillende activiteiten te helpen en om hun netwerk in te zetten voor het aanbieden van een rijk lesaanbod. Daarbij kan gedacht worden aan: begeleiding, ondersteuning, het aanbieden van cursussen, verzorgen van activiteiten, schoonmaken, klussen, tuinieren etc. Betrokkenheid is essentieel bij het voortzetten van de school. 

Kernwaarden

Vrijheid en spelen

Vrijheid en spel zijn enorm belangrijk in het leven van kinderen. Ze kunnen zelf ontdekken wat ze echt interessant en leuk vinden. Tijdens vrij spel komt de fantasie en creativiteit van kinderen naar boven. Daarnaast kan er ook via beweging en uitdagende spellen geleerd worden. 

Vertrouwen

We vertrouwen op de natuurlijke ontwikkeling en intrinsieke leermotivatie van kinderen. We geven het kind de tijd en de ruimte om hun levenspad te ontdekken. 

Innerlijke kracht en bewustzijn

Innerlijke kracht is de kracht die van binnenuit komt. Het is de energie die je in je hebt. Positieve gedachten en emoties zijn een bron van innerlijke kracht. Hoe meer je handelt vanuit innerlijke kracht, hoe meer je zult bereiken in je leven. Om dit te ondersteunen wordt op Dinkelwijs ingezet op zelfbewustzijnslessen en meditatie. 

Natuur en dieren

Op Dinkelwijs is er aandacht voor de natuur en de verzorging van dieren. Door middel van natuuronderwijs komen de verschillende aspecten rondom natuur/dieren aan bod. Daarnaast is het streven om zoveel mogelijk buiten te zijn in de natuur en te leren van de natuur.

Ontwikkelen op je eigen tempo en manier

Ieder kind vaart zijn/haar eigen koers. De natuurlijke ontwikkeling van het kind staat hierbij centraal. Het kind krijgt de tijd en de ruimte om dit pad op zijn eigen tempo te bewandelen. 

Samen leren en creëren/noaberschap

Dinkelwijs vindt noaberschap belangrijk. De maatschappij wordt betrokken bij de ontwikkeling van het kind. Dat wordt gedaan door thematisch en projectmatig te werken, maar ook door middel van ouderparticipatie.